Waarom heb je gekozen voor procesbegeleiding in dit traject?
Een reorganisatie is een intensief en belangrijk proces, met grote gevolgen voor de medewerkers in de organisatie. Als medezeggenschap, zowel de OR als bestuurder, spreek je met elkaar over de toekomst van de organisatie. Bij het bespreken van het voorgenomen organisatiebesluit, het advies van de OR en de reactie van de bestuurder daarop, is ieder lid van de medezeggenschap ‘partij’. Om dan begeleid te worden door iemand die de door de gehele medezeggenschap vertrouwd wordt, is heel prettig. En heel goed voor het proces. Het vertrouwen dat het proces in goede handen is, maakt dat het gesprek binnen de medezeggenschap echt kan gaan over de inhoud.
Wat leverde mijn bijdrage concreet op?
Sonja bereidt goed voor. Dat is een belangrijk deel van het werk. Voorbereiden door met beide partijen en gezamenlijk voor te spreken. De doelen en insteek waren daardoor helder. En ook de aanpak van de bijeenkomsten werd hierdoor gedragen. Dit gaf de bestuurder en de OR het vertrouwen om het proces los te laten en over te dragen aan Sonja.
Uiteindelijk heeft de begeleiding van Sonja er aan bijgedragen dat er begrip is tussen OR en bestuurder. Sonja benoemt duidelijk wat het doel is van een bijeenkomst, bewaakt dat het daar over gaat en zorgt dat de vooraf afgesproken doelen worden behaald. In ons geval hielp dat concreet door de opvattingen duidelijk op tafel te krijgen en tijd in te ruimen om bij elkaar door te vragen naar de achtergrond. Hierdoor ontstond wederzijds begrip en ruimte om dichter naar elkaar toe te bewegen. Voor ons heeft de begeleiding geleid tot een goed en door de OR gedragen advies, dat door de bestuurder begrepen werd. Er waren geen verrassingen. Daardoor kon de bestuurder goed ingaan op de adviezen.
Met welk gevoel kijk je terug op de bijeenkomsten?
Met een heel goed en vrolijk gevoel! Sonja is functioneel streng en zorgt voor luchtigheid waar dat kan. Als het nodig is om een onderstroom te benoemen, dan doet ze dat.
Sonja weet waar ze het over heeft. Ze kent het juridisch kader goed. En weet daar op een niet juridische manier mee te werken. Dat leidt tot het voeren van het goede gesprek.
Directeur Nationale Ombudsman